پیشنهاد جدید ادوبی برای زیباتر نشان دادن متن ها: بالانس اتوماتیک متن


جهان اطلاعات

جدیدترین مطالب علمی، فناوری وکاربردی جهان

وقتی در طراحی وب یا نوشتن یک فایل ساده Word به یک پاراگراف مشخصه Justify می دهیم چه اتفاقی رخ میدهد؟ طول خط های متن ما یکسان می شود و نتیجه آن متن هایی زیباتر و یکدست تر خواهد بود. اما این یکسان سازی طول خطوط به بهای کم و زیاد کردن فاصله بین کلمات تمام می شود که خواندن متن را مشکل تر میکند و به خاطر همین مشکل، بسیاری عطای آن را به لقایش می بخشند و از آن استفاده نمی کنند.

حالا شرکت ادوبی تلاش کرده تا یک راه حل واسط برای این مشکل پیدا کند. به گونه ای که به هم ریختگی وضعیت فعلی وجود نداشته باشد، اما در عین حال بتوان خطوط را زیباتر نمایش داد.

ادوبی نام پیشنهاد جدیدش را Automatic Text Balancing گذاشته است. اگر مرورگرها از پیشنهاد ادوبی استقبال و این امکان را پشتیبانی کنند، می توانید از مشخصه جدید لذت ببرید.


پیشنهاد ادوبی بر اساس امکانی در نرم افزار InDesign این شرکت است که Balance Ragged Lines نام دارد. در این حالت نرم افزار به جای Justify کردن متن، به صورت هوشمندانه از یک الگوریتم استفاده می کند تا طول هر خط را به گونه ای تنظیم کند تا زیباتر بوده و برای چشم راحت تر قابل خواندن باشد.


بر طبق پیشنهاد ادوبی کافی است این دستور را به فایل سی اس اس تان اضافه کنید تا از الگوریتم جدید بهره بگیرید:


h1 {
  text-wrap: balance;
  }

مثال بالا تمام المنت های h1 سایت شما را به گونه ای رندر می کند که طول آنها با پاراگرف مرتبط شان متناسب باشد و محصول آن شبیه به تصویر پایین خواهد بود. می بینید که کلمات بیشتری به خط دوم تیتر اضافه شده تا شکل کلی متن متناسب تر دیده شود.


op_14a_n.png

اگر پیشنهاد ادوبی توسط «کنسرسیوم وب جهانی» مورد پذیرش قرار بگیرد، باید منتظر باشیم که balance به دستور text-wrap اضافه شود. ضمن اینکه فراموش نکنید خود مشخصه text-wrap جزو مشخصات CSS3 است.


اگر نمی توانید تا آن زمان صبر کنید، اشکالی ندارد چرا که شرکت ادوبی همین الان یک پلاگین برای پیشنهادش درست کرده که روی jQuery کار می کند و می توانید کد را از گیت هاب دریافت کنید. در کنار آن ادوبی یک صفحه دمو هم ایجاد کرده تا این مشخصه را بهتر ببینید. اندازه پنجره مرورگر را تغییر دهید تا ببینید این الگوریتم چه عکس العملی نشان میدهد.



نظرات شما عزیزان:

نام :
آدرس ایمیل:
وب سایت/بلاگ :
متن پیام:
:) :( ;) :D
;)) :X :? :P
:* =(( :O };-
:B /:) =DD :S
-) :-(( :-| :-))
نظر خصوصی

 کد را وارد نمایید:

 

 

 

عکس شما

آپلود عکس دلخواه:





نوشته شده در 30 بهمن 1391برچسب:,| ساعت 20:43| توسط حسین رستمی زاده|















قالب جدید وبلاگ پيچك دات نت